torsdag den 19. januar 2012

Sydfyn

Sådan en dag som idag, hvor alt, hvad der kan laves, er lavet, vasketøj og støv under kontrol, drømmer jeg. Om lysere dage, blomstrende haver, Sydfyn og stråtækte huse. Hold da op, man kan få billige huse der... Jeg forstår vitterligt ikke, hvorfor Vejle og omegn skal være så dyr at bo i. Sydfyn har det hele (undtagen jobs, sagde nogen). De fineste haver, roser, strand og stråtækte vedligeholdte (!)  idylliske huse og herregårde, slotte endda...Tæt på hinanden. Sydfyn har den stemning jeg søger efter. Frugtplantager, venlige mennesker, hyggelige loppemarkeder og boder langs vejene om sommeren med moreller, blomster og kirsebær. Sydfyn er mit svar på himmel på jorden, det er her jeg vil bo, have et lille hus, en  have på 1000 m2, hønsehus, køkkenhave og roser. 
Hvorfor er der så stor en forskel mellem Jylland og Fyn? Hvorfor er der så utroligt mange grimme landejendomme i det jyske, og så mange flotte på Fyn? Forfald og rosenhaver, ruiner og frugtplantager indenfor relativt kort afstand mellem Jylland og Fyn..? 
Jim Lyngvild, som har sit fantastiske hus til salg, som jeg så på TV2 i går aftes, siger: - Fyn er fantastisk. Den har udviklet sig til Danmarks Have. Alt, der smager godt, kommer fra Fyn, understreger han. Jeg har aldrig været i Faaborg før, men jeg er bjergtaget af, hvor fantastisk Faaborg er. Her er en charme, hvor andre ikke kan være med. Bare havnen med røgeriet og cafeerne. Det er SÅ dejligt, fortæller han.


Suk.

4 kommentarer:

  1. Ja du er godt nok betaget af Fyn. Jeg vil da håbe for dig, at du får dit ønske opfyldt! Meen jeg vil nu sige, at jyderne har da også meget at byde ind med. Jeg har været mange skønne steder i Jylland, og set mange fine huse og haver. (sådan listet mig til at kigge, du ved).
    Men landejendomme ved jeg ikke så meget om, ofte er det jo en arbejdsplads og der tænkes nok ikke i pynte-ting!
    Dreams do come true, you know!
    Godt at drømme......

    SvarSlet
  2. Skönt att drömma :)
    å missa nu inte......

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F


    det är roligt att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlet
  3. Hej Kristina. Vi er vist drømmerejse, begge to. Jeg er også vild med de ting, du nævner, g hvis Sydfyn har det, ligner det Boornholm (bortset fra slottene). Meninger forældre bor (ogbliver boende) i Frederiksværk i det nordligste Sjælland, så jeg kommer ikke ud af stedet de næste 10 års tid, i hvertfald.

    Sjælland er også dyr,skulle jeg hilse at sige. Særligt lige nord for Kbh. , hvor jeg bor.

    Men så er det om at skabe "himmerige på jord" lige der, hvor vi bor. Ikk'?

    Nå ville også lige sige, at hønseindlægget er klar og på nu.


    Drømmehilsner fra
    Marianne i
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  4. Nå, ipadden driller (igen). Læg selv til og træk fra... ;)

    SvarSlet

Jeg elsker at læse jeres kommentarer. Hold dig ikke tilbage, sig, hvad du mener;)